Kredyt hipoteczny zaciąga się na dużą kwotę i na wiele lat. W związku z tym bank podczas oceny wniosku bierze pod uwagę nie tylko wysokość dochodów, ale również formę i okres zatrudnienia. Analitycy najlepiej oceniają umowę o pracę na czas nieokreślony. Co z innymi formami zatrudnienia? Umowa na czas określony a szansa na pozytywną ocenę wniosku – co warto wiedzieć?
Kredyt hipoteczny a umowa o pracę – na co wpływa forma zatrudnienia?
Biorąc kredyt na umowę o pracę, możesz liczyć na bardziej przychylną ocenę Twojej zdolności kredytowej. Ta forma zatrudnienia stanowi swego rodzaju gwarancję stabilności pracy i dochodów – w przeciwieństwie np. do prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która jest traktowana jako mniej stabilne źródło wpływów. Na podstawie umowy o pracę zatrudniają z reguły podmioty o ugruntowanej pozycji na rynku, które ze względu na liczbę zleceń czy wyniki sprzedażowe mogą ponosić koszty zatrudnienia. Dla banku jest to sygnał, że kredytobiorca będzie osiągał dochody o określonej wysokości przez dłuższy czas, co umożliwi mu spłatę rat zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Wiele osób zadaje sobie w związku z tym pytanie: czy do kredytu hipotecznego jest potrzebna umowa na czas nieokreślony? Nie, choć analitycy najlepiej oceniają ją właśnie w tej formie. Mimo to można ubiegać się o kredyt, mając umowę na czas określony. W tym przypadku ważne będzie jednak np. to, na jak długo jest zawarta w momencie podpisywania umowy kredytowej.
Kredyt a umowa na czas określony – co warto wiedzieć?
Co zrobić, żeby uzyskać kredyt hipoteczny? Umowa o pracę będzie w tym wypadku bardzo przydatna, ale nie musi być zawarta na czas nieokreślony. Jeszcze kilka lat temu banki nie brały pod uwagę innych przypadków. Dzisiaj sektor usług finansowych się zmienił. W efekcie pozytywnie oceniana jest też umowa na czas określony.
Kredyt hipoteczny można nawet uzyskać, będąc zatrudnionym na podstawie umowy o dzieło czy umowy zlecenie. Dają one większą elastyczność, która jest doceniana i przez pracowników i przez ich pracodawców. W związku z tym wiele osób decyduje się działać właśnie w ten sposób – dla banków jest to wyraźny sygnał, że warto się otworzyć również na nich. Mimo to warto pamiętać o tym, że wciąż wiele podmiotów preferuje umowę o pracę na czas nieokreślony, dlatego bardzo ważne jest wybranie odpowiedniego banku, w którym złoży się wniosek kredytowy.
Umowa o pracę a kredyt hipoteczny – pamiętaj, że nie tylko forma zatrudnienia ma znaczenie. Bank, podczas analizy wniosku kredytowego, weźmie pod uwagę przede wszystkim:
- twoją zdolność kredytową – wpływają na nią m.in. wysokość dochodów i ich źródło, wydatki, stan cywilny czy nawet wiek;
- historię kredytową – zaległości w spłatach mogą być powodem odmownej decyzji;
- aktualne zobowiązania – jeśli będą zbyt wysokie, znacznie obniżą zdolność;
- wkład własny – jest wymagany przy kredycie hipotecznym. Minimum to obecnie 10%, ale 20% wkładu własnego zapewnia lepsze warunki dla kredytobiorcy.
Jeśli planujesz wziąć kredyt z partnerem, żoną lub mężem czy innym współkredytobiorcą, bank weźmie pod uwagę również ich zdolność, historię, zobowiązania i wkład własny.
Podsumowanie: zdolność kredytowa a umowa na czas określony – możesz mieć zdolność kredytową, będąc osobą zatrudnioną na umowę o pracę na czas określony. Ważne dla banku będą wysokość Twoich dochodów i wydatków, obciążenia, historia kredytowa czy wkład własny. Jeśli będą spełniały wymogi, otrzymasz pozytywną decyzję na swój wniosek. |
Jak długo trzeba mieć umowę o pracę, żeby dostać kredyt?
Ile minimalnie trzeba mieć umowę o pracę, aby dostać kredyt hipoteczny? 3 miesiące zatrudnienia to obecnie minimum przy tej formie zatrudnienia. Jednak niektóre podmioty mogą wymagać dłuższego stażu – np. 6 lub 9 miesięcy.
Ważny jest nie tylko minimalny okres zatrudnienia. Kredyt hipoteczny otrzymasz wtedy, gdy umowa będzie obowiązywała przez odpowiedni czas w przyszłości. W większości banków jest to obecnie co najmniej 12 miesięcy od chwili zawarcia umowy kredytowej, choć warunki mogą się różnić w zależności od oferty poszczególnych podmiotów.
Czy można dostać kredyt bez umowy o pracę?
Obecnie można dostać kredyt bez umowy o pracę na czas nieokreślony, a nawet będąc osobą zatrudnioną na innej podstawie – np. umowy zlecenie, umowy o dzieło czy B2B. W każdym z tych przypadków bardzo ważne jest, aby kredytobiorca miał przede wszystkim zdolność kredytową, która umożliwi regularne spłacanie rat zgodnie z harmonogramem przyjętym przy zawieraniu umowy z bankiem.
Co ważne, i o czym trzeba pamiętać, forma zatrudnienia wpływa jednak na wymagania, które musi spełnić kredytobiorca, aby otrzymać pozytywną decyzję na swój wniosek. W związku z tym np. przy tych samych dochodach na umowie o pracę i umowie zlecenie można mieć oszacowaną inną zdolność. Warto się z tym liczyć, decydując się na konkretną formę zatrudnienia i mając w planach kredyt hipoteczny. Najlepiej oceniania jest umowa o pracę na czas nieokreślony i określony.
Czy do kredytu hipotecznego potrzebna jest umowa na czas nieokreślony? Jak ubiegać się o pozytywną decyzję kredytową?
Do kredytu hipotecznego nie jest potrzebna umowa na czas nieokreślony. Jeśli jednak możesz zatrudnić się na jej podstawie, warto to zrobić. To zwiększy Twoje możliwości związane z kredytem. Pozwoli Ci szybciej zacząć się o niego ubiegać, ponieważ Twoje dochody będą brane pod uwagę już po 3 miesiącach zatrudnienia.
Jak zacząć ubiegać się o kredyt? Najlepiej skontaktować się ze mną. Jestem doradcą kredytowym z wieloletnim doświadczeniem w branży i setkami zadowolonych klientów. W 10 minut przeanalizuję Twoją zdolność i powiem, jakie masz opcje w konkretnej sytuacji – przy określonych dochodach i formie zatrudnienia.
Sprawdź również inne nasze artykuły:
Mieszkanie bez wkładu własnego (Rodzinny Kredyt Mieszkaniowy) – jak go pozyskać?
Księga wieczysta a kredyt hipoteczny – najważniejsze informacje
Raport BIK – jak sprawdzić siebie w BIK?
Jeśli potrzebujesz wsparcia w uzyskaniu kredytu, skontaktuj się ze sprawdzonym specjalistą – ekspert kredytowy w Poznaniu Paweł Pietras doradzi Ci najlepsze rozwiązanie.